maandag 11 juni 2007

Hoe het begon in 2007.....en verder ging in 2008, 2009, 2010

Hoe het begon in 2007………

Onweer aan het Como meer in Italie. Samen zitten we knus onder een grote parasol droog en toch buiten tijdens onweer en regen op een terras met een heerlijke italiaanse cappuchino. Wat een heerlijke vakantie, wederom in Italie. Peter oppert: "Zou het niet leuk zijn om zelf een huisje te bezitten in Italie". "Hier kun je dan altijd naar toe wanneer je een weekje vrij bent om heerlijk te genieten van rust, mooie natuur en lekker eten". "En als we dan kiezen voor Noord Italie dan kun je er ook voor de wintersport naartoe" zeg ik. Al dromend worden we steeds enthousiaster en het onweer is allang voorbij wanneer we terug wandelen naar ons gehuurde appartement met zicht op het Comomeer.

Tijd voor een eisenlijstje, herfst 2007
Thuisgekomen gelijk druk aan de slag om verschillende gebieden in Italie te onderzoeken. Het gebied moet aan de volgende eisen voldoen:
* maximaal 12 uur rijden vanaf Nederland
* zowel een meer voor de zomervakanties en een skigebied voor wintervakanties in de buurt.
* er moeten uiteraard betaalbare appartementen of woningen te vinden zijn.
* indien mogelijk vliegveld en/of treinstation in de buurt.
Diverse gebieden komen in aanmerking. Via internet kun je alle informatie vinden over Trentino Alte Adigo en Lombardije.

Cursus italiaans, herfst 2007

Helaas, de cursus op maandagochtenden gaat niet door wegens te weinig aanmeldingen. Andere cursusmogelijkheden zijn op maandagavond en donderdagavond en dan moet ik volleyballen dus dit is geen optie. We kopen een cursus Italiaans op de computer maar blijven steken bij les 1 door drukke werkzaamheden op het werk.

huizen kijken, Januari 2008

Tijdens onze skivakantie in Italie bekijken we 5 huizen waarvan sommige echte bouwvallen zijn. 1 ruwbouwappartement van 1 grote lege ruimte van 180 m2 waarvan alleen een nieuw dak en een nieuwe vloer aanwezig zijn lijkt ons wel wat. Ondanks dat dit een meerjarenplan zou moeten worden omdat werkelijk alles nog moet worden gebouwd doen we na de vakantie een bod. De eigenaar wil echter teveel geld hebben waardoor deze koop niet doorgaat.

Vakantie aan Iseomeer, 15 maart 2008

Inmiddels hebben we via Internet al weer veel appartementen gezien die in aanmerking komen. We maken met diverse makelaars afspraken om deze te gaan bekijken tijdens onze vakantie. Tijdens het bekijken van deze huizen wordt het ons steeds duidelijker. We willen niet in een groot appartementencomplex zitten waar veel andere toeristen komen. We willen geen zwembad wat jaarlijks veel onderhoudskosten met zich meebrengt en we willen vooral een rustig plekje met uitzicht op het meer.
Op dinsdag 19 maart bekijken we met een italiaanse makelaar Marco een appartement in Grinaghe, Pisogne. Dit appartement ligt hoog op de berg (900 mtr. hoogte) en kijkt uit op het Iseomeer. Een prachtig plekje midden in de natuur in een gehuchtje waar zich naast een paar huisjes alleen een restaurant, een kerk en een voetvalveldje bevindt. Het appartement heeft prachtig uitzicht op het meer en ligt temidden van bossen met kastanjebomen. Het enige wat op dit moment bloeit zijn wilde krokussen in het bos.

Het appartement is klein (1 ruimte van 40m2 voor eten,slapen en wonen) maar is wel nieuw gebouwd en er moet alleen nog een keuken in. Het is grappig om met onze makelaar te communiceren, alles gaat in gebrekkig engels en italiaans of met handen en voeten. Het valt me nog alles mee hoeveel italiaanse woorden eigenlijk toch wel gemakkelijk te begrijpen zijn. Gelukkig heeft deze makelaar een collega die half italiaans/half iers is zodat we de echt ingewikkelde zaken gewoon in het engels kunnen bespreken.

We doen een bod en gaan skien, 21 maart 2008
De hele week is het 18C aan het meer, heerlijk weer dus voor een vakantie in maart maar niet echt iets voor een skivakantie. Door alle afspraken met makelaars hebben we nog maar 1 dag over om te gaan skien in het skigebied Montecampione. Dit skigebied ligt boven het Iseomeer (1200-2000 mtr.) Voor de zekerheid toch maar warme skikleding aan ondanks dat het dus eigenlijk zomers is. Op Montecampione aangekomen blijkt het ijskoud te zijn en het sneeuwt. Dit is echte wintersport! De pistes zijn nog goed van sneeuw voorzien, waarschijnlijk door sneeuwkanonnen.

De overgang van 18C naar vrieskou is wel heel groot. Het skigebied is veel groter dan verwacht en er zijn goede afdalingen. Tijdens de lunch check ik mijn email op mijn mobiel en er is nieuws van makelaar Marco. Het bod is akkoord!! Yes, Yes, we kunnen huiseigenaren worden van een eigen stulpje in Italie!!
Dezelfde middag zitten we op het kantoor van de makelaar in Brescia. In het engels wordt uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat. Het blijkt dat een voorlopig koopcontract binnen 10 dagen getekend moet worden en we vertrekken de volgende dag weer naar Nederland. Wat nu?

28 maart 2008, preliminary
Na een drukke werkweek rijden we nog geen week later op vrijdagavond naar Italie. We komen 's ochtends na een lange rit precies om 10.00 uur aan bij het makelaarskantoor in Brescia. Aan een grote tafel zitten 3 personen van het makelaarskantoor, 2 personen van de verkopende partij  en een juridisch medewerker van de notaris voor het tekenen van het voorlopig koopcontract. Voor ons wordt alles in het engels voor gelezen. Ook wordt zelfs onze eigen parkeerplaats en het gedeelte achter het huis (stukje gras en plaats voor een berging) via tekeningen beschreven in het voorlopig koopcontract. Na het tekenen worden we uitgenodigd voor een lunch in het restaurant vlakbij ons huis. Hier aangekomen is de rest van de familie van de bouwer ook aanwezig. Door de restauranthouders worden we welkom geheten in het dorp met een feestelijke lunch.
De hele tafel staat vol met antipasti gerechten met hierna diverse hoofdgerechten varierend van gebakken slakken, ezel, hert, kleine gebakken vogelkuikens, polenta en zelfgemaakte schapenmelkkaas. Heerlijk! Onze namen Peter en Els zijn te moeilijk voor de italianen dus dit wordt al gauw Pietro en Elsa en met handen en voeten en engels en italiaans voeren we hele gesprekken. De restauranthouders maken een fles champagne open en nodigen mij uit om in de vakanties zondags in de kerk te komen (hier was wel 2 seconden bedenkpauze voor nodig toen bleek dat ik niet katholiek ben). Het toetje is ook heerlijk maar de zelfgemaakte grappa slaan we af.

Tenslotte gaan we na de lunch gelijk terugrijden naar Nederland om zondags Peter zijn verjaardag te vieren. Om 15.30 uur gaan we na een laatste espresso en veel bedankjes op de terugweg naar Nederland. Als we van "onze berg" naar beneden rijden staan makelaar Marco en Mr. Moretti ineens stil langs de kant van de weg. Enthousiast klimmen ze een paar meter naar boven om de eerste reusachtige paddestoelen van het seizoen te plukken. Die nemen ze mee naar huis om lekkere gerechten mee klaar te maken.

Zonder slaap 2500 km rijden, gekkenwerk

Omdat we Peter zijn verjaardag de volgende dag willen vieren en natuurlijk de familie het nieuws willen vertellen hebben we besloten om gelijk terug te rijden naar Nederland. Ik knikkebol al snel weg om regelmatig wakker te schrikken met de vraag of Peter nog wel wakker is. Totdat ook bij Peter het slaapgebrek zijn tol gaat eisen.
Het is zaterdagavond en we zijn al vanaf vrijdagochtend wakker en hebben al vele vermoeiende indrukken opgedaan om maar niet te spreken van de vele kilometers rijden met veel slecht weer. Maar Peter bikkelt door en nu is het mijn taak om hem wakker te houden. Ik blijft tegen hem aanpraten en we houden muziek aan waardoor het lukt. Zaterdagnacht komen we om 05.00 (wintertijd) aan in Den Haag.
Voordat ons hoofd het kussen raakt slapen we.

En nu wachten totdat we de sleutel krijgen
De bouwer gaat ons huis verder afbouwen (er moet nog sanitair in en een cv-ketel) en de buitenkant moet nog worden geschilderd en in de laatste week van juni krijgen we vakantie en moeten we naar de nottario en krijgen we de sleutel!!
En dan moet er dus nog een keuken in en natuurlijk willen we het huisje nog enigzins verbouwen (glazen tussenwand erin en badkamer anders, enz.) Hopelijk is dan na 1 of 2 vakanties klussen ons DROOMHUIS IN DE ZON klaar.

19 juni 2008
Eindelijk is het zover. We vertrekken vannacht met zwaar beladen auto met aanhanger richting Italie. Na lang wikken en wegen hebben we besloten om zoveel mogelijk bouwmaterialen in Nederland alvast te kopen want dit scheelt een hoop tijd straks in Italie. De (roze) terracotta tegelvloer welke in het huisje ligt gaan we vervangen door glanzend wit. Wij houden tenslotte van een moderne inrichting en zo kunnen we het huisje helemaal naar onze smaak inrichten. Aangezien de Gothard tunnel dicht is besluiten we over de Brenner pas te rijden. Dit is helaas wel een stuk om.

Met zware auto de pas over
Op de Brenner pas wordt het ook echt spannend. In zijn 2e versnelling rijden we op de snelweg de berg op (haalt ie het wel of haalt ie het niet?) en we zitten allebei met geknepen billen in de auto. De auto haalt het en ondanks alle gekke Italianen op de weg (tv programma wegmisbruikers is er niets bij) komen we uiteindelijk op onze bestemming aan. 19 uur na vertrek komen we uitgeput aan op de camping in Pisogne aan het Iseo meer. De campinggasten kijken wel een beetje raar naar hun buren met al hun bouwmaterialen. We kunnen nu het hele weekend uitrusten (zonnen, zwemmen, vissen en lezen)want maandag krijgen we pas de sleutel. Het is 30 graden celsius, echt vakantieweer!

Kamperen, niets voor ons..
Met je toiletrol naar de wc terwijl iedereen je nakijkt(en helaas maar 1 zittoilet). En als je 5 minuten staat te vissen gelijk een Nederlander die vraagt: "En heb je al wat gevangen?". 's Avonds kijken we in een bar in Pisogne naar het Nederlands elftal, helaas ze verliezen.

Italiaanse bureaucratie
Maandagochtend vroeg opgestaan. Vandaag is de dag! Eerst gaan we nog eventjes een bankrekening openen want die hebben we nodig voor de gas,water en lichtrekeningen. Bij de 3e bank die we bezoeken is het mogelijk om een rekening te openen. Italie loopt nog een beetje achter en is nog erg bureaucratisch merken we. 1,5 uur later is de meneer tegenover ons nog steeds bezig om het ene na het andere formulier met de hand in te vullen en de tijd begint te dringen. We moeten immers naar de notaris! 5 minuten te laat komen we aan bij de notaris in Brescia. Het is een gigantisch groot en statig pand met hoge ramen en muurschilderingen en ornamenten, het lijkt wel een museum. Onze makelaar Marco en zijn baas Ivano en de bouwer Mr. Moretti en Lucia zijn weer van de partij. Er schijnt een klein probleempje te zijn dat 3 pagina's nog niet in het engels zijn vertaald en dit moet dus ter plekke gebeuren. Na 2,5 uur wachten kunnen we tekenen. Ook moest de belasting over het huis (deze gaat naar Berlusconi)eigenlijk al betaald zijn. Dit had men ons niet verteld. Maar lang leve de moderne techniek in Nederland. Met onze rabox en een pc met internet konden we direct dit geld overmaken. De italianen staan perplex. "Jullie lopen in Nederland 10 jaar voor op ons" zeggen ze. Nog eventjes langs het makelaarskantoor voor de sleutels en 's middags om 16.00 uur kunnen we dan eindelijk ons huisje in.

Ons huisje nog mooier dan verwacht
De buitengevel is mooi geel afgewerkt en we hebben gelijk gas, water en licht. Ook de trappen naar het huis toe en het plaatsje achter het huis zijn betegeld met natuursteen.

Nu moet onze aanhanger vol met bouwmaterialen nog de berg op. We besluiten dat dit niet haalbaar is en vervoeren in 3 keer op en neer alle spullen met de auto. Dit is een verstandig besluit want zelfs dan heeft onze zwaar beladen auto er veel moeite mee om onze berg met haardspeldbochten op te komen.

Klimmen met bouwmaterialen
Vanaf de openbare weg moeten we een heel steil stukje weg op lopen (de auto redt dit niet aangezien dit nog geasfalteerd moet worden) en dan maar liefst 55 treden naar boven.

Het dragen van al het gereedschap en pakken met tegels in 33 graden Celsius is zwaar! 's Avonds blijven we gelijk slapen op onze campingmatjes op de grond.

En zo gaat onze klusvakantie dan eindelijk van start. We staan iedere ochtend om 08.00 uur op en klussen door tot 's avonds laat. Vooral in het begin doet Peter de meeste klussen en zorg ik voor de boodschappen en de goede maaltijden. Tussen de middag een warme lunch en 's avonds een 3 gangen maaltijd; uiteraard alles Italiaans. Peter werkt zeer nauwkeurig en de nieuwe tegelvloer wordt erg mooi.

We zijn niet doof!

Wanneer Lucia langskomt met de cv monteur blijkt maar weer eens hoe handig het zou zijn als we italiaans zouden spreken. De cv monteur wil ons van alles vertellen in het italiaans en wij kijken hem alleen maar glazig aan. Hierdoor gaat hij alleen maar harder praten in het italiaans omdat hij denkt dat we het dan wel snappen. Lucia moet hier erg om lachen en zegt: "ze zijn niet doof hoor, ze begrijpen alleen geen italiaans!" Uiteindelijk met handen en voeten en een aantal woorden italiaans die we wel snappen (troppo caldo, troppo fretta, alta) komen we er uit. Er moet iemand anders langs komen om de cv te keuren. Het blijkt dat er te weinig waterdruk overblijft voor de ketel om het water goed te kunnen mengen. De reden hiervan is de hoogte waarop we zitten.

Op de koffie bij de buren
Op een ochtend worden we uitgenodigd op de koffie bij onze achterburen. Haldo, een gepensioneerde bankmanager en Maria wonen samen met hun hond Laski op een groot stuk grond met een heel klein huisje. Haldo spreekt een beetje engels en probeert ons italiaans te leren. We krijgen espresso met ambachtelijke koekjes met chocolade en kastanje. Ze leiden ons rond in hun huisje waar het portret van de paus boven de deur hangt. Ze vertellen over hun reis naar Nederland en het zien van de big dike (eh, wat? O, de afsluitdijk!) en Volendam. Voor dat we vertrekken krijgen we enkele fragole (aardbeien) uit eigen tuin mee.

De haarspeldbochtweg naar Grignaghe
Vanaf Pisogne (beneden aan het meer) moeten we 15 minuten een haarspelbochtweg rijden naar Grinaghe om bij ons huis te komen. Bij mooi weer is dit een prachtige weg met veel bomen, varens en watervalletjes. Echt genieten dus! Echter op een zondagavond terugkomend van een avondje weg van de klus in Iseo is het een heel ander verhaal. Het is noodweer (stortbuien, bliksem en storm) waardoor onze onverlichte haarspeldbochtweg een hele andere ervaring is. De volgende dag blijkt ook dat er een boom is omgevallen op de weg en is de brandweer bezig deze weg te halen.

Er staan op dat stuk wel meer bomen op omvallen dus we besluiten om een bomenzaag toe te voegen aan onze standaard auto uitrusting.

Met vliegtuig terug naar Nederland

Als Peter door al zijn meegebrachte bouwmaterialen heen is vliegen we terug naar Nederland. We hebben in Nederland een grote verhuisbus gehuurd om zaken als matrassen, spiralen, grote bouwmaterialen zoals ramen en spiegel, een ikea-keuken en een bank te vervoeren naar Italie. Gelukkig is de Gothard weer open en we rijden aan 1 stuk door met de bus naar het huisje in 13 uur. Na het uitladen en weer alles 55 treden omhoog dragen in 35 graden zijn we kapot. We besluiten om niet gelijk terug te rijden naar Nederland maar eerst 1 nacht te blijven slapen. Eindelijk verstandig geworden....

Met vliegtuig terug naar Italie
Na het inleveren van de verhuisbus gaan we dus voor het laatst deze vakantie terug naar Italie.

Peter werkt zich suf en gaat op een avond zelfs door met voegen van de tegels tot 12 uur 's nachts! Ik ben druk met het schuren en schilderen van het kozijn van de tussenwand tussen keuken en woonkamer.

Helaas de tijd is om...

Op vrijdagmiddag 11 juli moeten we toch echt stoppen. Peter moet waarschijnlijk maandag weer werken in Den Haag en we moeten ook nog terug rijden. De koelkast en een paar keukenkastjes staan, de rest van de keuken moet een volgende keer. Alle tegels in de woonkamer en keuken zijn gelegd en het tussenwandje staat en is in de grondverf gezet, het glas en de deur moet er nog wel in. Helaas moet er toch nog veel gebeuren maar dit moet wachten tot een volgende vakantie. Hopelijk kunnen we er snel weer naar toe. Want met kerst en oud- en nieuw zijn we ook vrij en het zou toch mooi zijn als het dan al een klein beetje af is zodat we niet meer op een matras op de grond hoeven te slapen.

En ons uitzicht vanaf het balkon:

Ciao!

Kerstvakantie in Italie

17 december 2008, 0m 03.00 uur ‘s nachts vertrokken richting Italië. Alles gaat voorspoedig totdat we in Zwitserland komen. Hier sneeuwt het en dat heeft voor een aantal ongevallen gezorgd met vrachtwagens en dus: file! Met ruim 2 uur vertraging komen we aan in Grinaghe. In het pikkedonker beklimmen we de 55 treden. Hier en daar liggen nog wat restjes sneeuw maar niet noemenswaardig. Boven ons bevindt zich een heldere hemel met duizenden sterren. Snel naar binnen want het is koud! Binnen in het huisje is het echter ook koud.

We zetten gelijk de verwarmingen open maar na 1 uur is het nog steeds koud. Alle kou van de afgelopen maanden is in de muren en vloeren getrokken en die moet er eerst worden uit gestookt. De volgende dag is het huisje lekker warm en beginnen we met klussen. Hoewel “we” eigenlijk “Peter” betekent want ik zit nog steeds met mijn schouderblessure. Ik zorg wel voor het eten en drinken en dat betekent: lekkere nespresso met zelf gemaakte appeltaart. Tussen de middag een italiaanse omelet en ’s avonds gnocchi met pesto en pecorino als primi platti (voorgerecht). Hierna gebakken aardappelen met rozemarijn en zeezout, boontjes met noten en mosterdhoningdressing en gebakken karbonades met verse kruiden.

Als eerste gaan de grote ramen in de wand tussen de keuken en het woongedeelte. Deze wand is 285 cm hoog en 455 cm lang en bestaat gedeeltelijk uit glas om het huisje zo groot mogelijk te laten lijken. Het dichte gedeelte maakt Peter van gipsplaten welke worden gestuukt.

Iedere dag is het stralend weer, de temperatuur ligt net boven het vriespunt maar de zon schijnt. Als we het klussen even zat zijn genieten we van het uitzicht en de besneeuwde bergtoppen rondom. Ik maak verse tomatensoep en als de appeltaart op is bak ik een chocoladetaart. Tevens geef ik mijn superklusser zijn gereedschap aan en ruim dit later ook weer op.

Zaterdags gaan we een dagje uit. We rijden langs het meer naar Iseo en wandelen langs het water.

We drinken cappuccino. Het is heerlijk rustig op deze mooie winterdag. ’s Middags gaan we shoppen in Franciacorta waar een grote outlet is.

Na een paar dagen hebben we voldoende ruimte om onze zelfgemaakte bedombouw in elkaar te zetten. Wat een klus om zelf een bed te bekleden met polyether en wit leer. Als laatste leggen we de aupingspiralen en matrassen erin en kunnen we heerlijk in een bed slapen, wat een luxe!
De volgende dag monteren we ook onze 3-zits lederen bank. Nu begint het al echt op een huis te lijken.

Ik heb stiekem wat kerstdecoraties en kerstcd’s van huis meegenomen en maak van de rest van de polyether een witte kerstboom.

Als we op kerstavond in Lovere zijn is het nog druk met Italianen die de laatste kerstcadeautjes kopen. Om 19.00 uur zijn zelfs de winkels nog open. ’s Avonds koken we een kerstdiner terwijl “I am dreaming of a white christmas” uit de laptop klinkt.

1e kerstdag. Vanmorgen gaan we onze berg verkennen. Als eerste willen we naar de waterval wandelen die we vanaf ons huis wel kunnen horen maar nog niet gezien hebben. Hierna wandelen we door bossen en na 1,5 uur lopen komen we aan de andere kant van de berg. We komen niemand tegen en de gezonde berglucht wekt onze eetlust op.

We besluiten terug te gaan om een lekkere kerstlunch te maken. Terug gekomen in Grinaghe is ons gehucht uitgestorven. De mis is al geweest en het opgeknapte kerkje en voetbalveld liggen er verlaten bij. ’s Middags belt Sander op:”Je bent tante geworden van Dean, een kerstkindje, 4 weken te vroeg geboren”. Gelukkig is alles goed met moeder en zoon. ’s Avonds kijken we op de laptop een filmpje en zijn het erover eens dat dit een heerlijke kerst is in ons klushuis.

Als we de volgende ochtend wakker worden ligt er een dik pak sneeuw. Voorzichtig rijden we met onze auto over de haarspeldbochtweg naar beneden om boodschappen te doen. Langs de weg zien we veel smeltwater stroompjes en er hangen lange ijspegels aan de rotsen.

Ook de dagen erna is het afwisselend mooi weer en dan weer een dag sneeuw. We klussen en eten ’s avonds gevulde pasta met walnotensaus en een hele gegrilde kip uit de oven. Als toetje eten we heerlijk chocolade-ijs.

Nu er weer verse sneeuw is gevallen is het voor Peter tijd om te gaan skiën in skigebied Montecampione. Skiën. Door mijn schouderoperatie mag ik nog niet skiën en ik besluit te gaan wandelen op de weg. Ik kom langs de ijsbaan en passeer mooie vergezichten. Het is nu weer stralend weer. Tussen de middag eten we samen lekker een groot bord pasta.

Op oudejaarsdag gaan we naar Verona. We kopen een kaart van het centrum en bezoeken het huis van Romeo en het balkonnetje van Julia waar Romeo haar het hof maakte.
Het is koud maar zonnig. Echter als we ’s avonds om 22.30 uur uit het restaurant komen sneeuwt het. We willen het vuurwerk zien boven de Arena en gaan in een barretje lekker aan de amaretto. Om iets voor 24.00 uur staan we op het grote plein samen met duizenden andere mensen. Het sneeuwt nu heel erg hard. Het rare is dat ondanks de muziekstandjes de laatste seconden van het oude jaar niet worden afgeteld en niemand wenst elkaar gelukkig nieuwjaar om 24.00 uur. We staan als enige te zoenen. Het vuurwerk is door de hevige sneeuw zowat niet te zien en we besluiten weg te gaan. Door de sneeuw hebben we nog een lange autorit voor de boeg.
Dankzij onze winterbanden komen we zonder sneeuwkettingen onze berg op; we zijn blij dat we er zijn en om 04.00 uur duiken we ons bedje in.

Op 1 januari is er wel 30 cm sneeuw gevallen en we zakken met onze snowboots helemaal weg. Peter maakt met een bezem de trap enigszins vrij (we moeten snel een sneeuwschuiver kopen).

Het weer is stralend en tijdens een wandeling maken we winterse plaatjes.

De laatste dagen bestaat uit klussen en schoonmaken van het huisje. Op de laatste avond genieten we van een mooie zonsondergang boven de bergen.
Op maandag 4 januari om 01.00 ’s nachts vertrekken we weer naar Nederland. We nemen voor 7 weken afscheid van ons huisje.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zondag 22 februari 2009
‘s Middags om 12.30 uur vertrokken richting Italië. In 12,5 uur gereden van België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en uiteindelijk Italië. ’s Nachts om 01.00 uur komen we aan bij ons huisje. We duiken gelijk ons bedje in.

Maandag 23 februari 2009
Vanmorgen eerst uitgeslapen want het is tenslotte vakantie. Als we op staan staat de zon al hoog boven de berg en is de lucht strakblauw. Wel is er een ijzige koude wind wat de gevoelstemperatuur veel lager maakt. We drinken lekker een nespressootje; jeetje, wat hebben we die gemist. We besluiten om vandaag gelijk te starten met het ophangen van de nieuwe afzuigkap. Van Sander hebben we een hele grote betonboor geleend om een gat te maken in de buitenmuur. Als we starten blijkt dat we dit niet zonder deze boor hadden gekund want de muur is wel 40 cm dik! Na het gat in de muur kunnen we het afzuigkanaal en -motor bevestigen en de afzuigkap welke Rene voor ons gemaakt heeft van RVS ophangen.

Eindelijk kunnen we koken zonder dat alle etensluchten in het huisje blijven hangen. We eten penne met gesmoorde kip in een saus van tomaten, olijven, knoflook en walnoten.

Dinsdag 24 februari 2009

De binnendeur tussen keuken en kamer staat vandaag op het programma. Deze deur heeft Peter zelf thuis op maat gemaakt zodat het glas van de kozijnen ernaast precies doorloopt in de deur. Hij gaat het slot en de scharnieren erin maken. Helaas blijkt dat we de verkeerde scharnieren hebben gekocht, rechtse i.p.v. links en de deur kan dus niet worden geplaatst.

Terwijl Peter aan de deur werkt, zit ik lekker in de middagzon te genieten!

’s Middags rijden we van onze berg af naar het meer om boodschappen te doen voor een aantal heerlijke maaltijden. In de bouwmarkt zoeken we naar scharnieren, maar ook hier hebben ze niet de juiste. Dit zal dus moeten wachten tot een volgende vakantie. ’s Avonds eten we carpaccio, varkenslapjes op een bedje van courgettespaghetti overgoten met een gele paprikasaus en gebakken aardappeltjes met rozemarijn en zeezout. Na het eten kijken we op de laptop de nieuwste James Bond film “Quantum of Solace”.

Woensdag 25 februari 2009
Vandaag gaat Peter stuccen. De vorige vakantie had hij te weinig gips bij zich om het muurtje glad te stuccen en in de bouwmarkt hier in Italië verkopen ze geen gips. Als een volleerd stuccer maakt mijn superklusser een spiegelgladde wand. Ik ga verse Italiaanse tomatensoep maken. Als de balsamicoazijn samen met de ui en knoflook staat in te koken krijg ik een sms’je van mijn moeder: “vliegtuig bij polderbaan neergestort”. Potverdorie, zit ik hier in Italië terwijl mijn ploeg bezig is met een vliegtuigcrash. De rest van de dag loop ik te balen en ben ik helemaal hyper. Gelukkig houden mijn collega’s Marcel en Alex me op de hoogte van de situatie. Peter plaatst mooie plinten van dezelfde tegels als die op de vloer liggen, het geeft de kamer een sjiek tintje. ’s Avonds eten we een troostmaaltijd: vooraf de tomatensoep, als hoofdgerecht “pasta al pesto con patate e fagiolini” dit is tagliatelle met sperzieboontjes, kleine stukjes aardappel en eigengemaakte pesto. Als toetje eten we zelfgemaakte custardpudding. Als troost kijken we naar een mooi zonsondergang boven de bergen.

Donderdag 26 februari 2009
Eigenlijk zouden we de rest van de week gaan skiën, maar er is nog zoveel te doen in het huisje en voor mijn schouder is het eigenlijk ook heel onverstandig om te gaan skiën: Dus we gaan verder met klussen. We sluiten ons op in de badkamer door deze hermetisch af te sluiten en we gaan de boel te lijf met hamers en beitels, zelf gehuld in oorkappen, beschermbrillen en
mondkapjes. In de badkamer hakken we een gedeelte van de lelijke roze tegeltjes eruit en beitelen de oude lijmresten weg. Wat een stofbende, maar nu kan Peter onder de spiegel verder met tegelen. Ook maken we nog een gat in de buitenmuur voor het plaatsen van een badkamerventilator.

Vrijdag 27 februari 2009
Ja hoor, door al het stof en tegelresten is het doorloopmechanisme van het toilet stuk. Er blijft steeds water doorlopen. Om deze te repareren haalt Peter het waterreservoir eraf en na een grote schoonmaakbeurt werkt het weer goed. Dit kost wel heel wat geduld!

's Middags wordt de gestuucte muur voorzien van een mooie structuurverf..

Zaterdag 28 februari 2009
Alweer de laatste klusdag is aangebroken. De muur wordt voorzien van een 2e verflaag en tussen de middag eten we een heerlijke zelfgemaakte pizza.

's Avonds gaan we uit eten in een mooie villa aan het meer "La Vostra Villa sul Lago" en eten een uitgebreid 4 gangendiner met risotto met diverse vissoorten, Peter krijgt een gegrilde vis welke aan tafel wordt gefileerd en ik eet tiramisu toe. Met volle buikjes duiken we ons bedje in.

Zondag 29 februari 2009

Vandaag regent het! Voor het eerst deze week is het slecht weer. Maar dat is niet erg want vandaag pakken we de auto in, om 's nachts te vertrekken naar Nederland.

Zondag 14 juni 2009 weekje weg met Ma Ligterink
Dit is een weekje vakantie met ma Ligterink. Vanaf de eerste dag dat we ons huisje in Italië hadden gekocht wilde ze komen kijken dus nu een jaar na dato is het dan eindelijk zover. We vliegen met Ryanair vanaf vliegveld Eindhoven om 14.15 uur. Aangekomen in Milaan Bergamo halen we onze gehuurde Fiat Bravo op. Het is 30 graden en zonnig!
We rijden naar Pisogne en ma checkt in in Hotel La Pieve de Pisogne; een gloednieuw 4 sterren hotel onderaan “onze berg”. Hierna rijden we de berg op naar Grinaghe waar ons huisje zich bevindt. Ma heeft thuis geoefend met trappenlopen dus de 55 treden naar ons huisje is geen enkel probleem. Prachtig vindt ze het, en terecht. ’s Avonds eten we in Marone op een terras aan het meer. We zien een jonge zwaan die elke keer naar ons toe komt vliegen en een hoop herrie maakt met zijn klapperende vleugels, top! Aangezien in ons huisje de badkamer nog wordt verbouwd douchen we ons ’s avonds laat in het donker buiten in de openlucht met hele grote emmers warm water, best grappig.

Maandag 15 juni 2009
Vandaag gaan we met zijn drietjes op pad. De eerste stop is in Marone bij Lucia. Hier regelen we dat ons stukje gras van de zomer bestraat gaat worden met natuursteen. Het gras staat nu tot kniehoogte en het is toch wel makkelijker als dit gewoon een mooi terras is. Als het goed is gaat het nog gebeuren voor onze zomervakantie! Hierna rijden we door naar Iseo waar we lunchen bij ons favoriete visrestaurant. Het is nog steeds erg zonnig en 30 graden. ’s Middags nemen we de boot naar Monte Isola maar stappen helaas in het verkeerde plaatsje uit. Ma kan geen verre stukken wandelen op haar leeftijd dus drinken we lekker iets in de schaduw voordat we weer terugvaren naar Iseo. ’s Avonds eten we heerlijk in Lovere en met gevulde buikjes zoeken we onze bedjes weer op.

Dinsdag 16 juni 2009
Vandaag gaat Peter onze badkamer betegelen en ga ik met ma alleen op stap. We besluiten om een mooie autoroute te rijden in het Franciacorta gebied. Dit gebied ligt aan de zuidzijde van het meer en staat vol met mooie wijngaarden en oude wijnboerderijen en zelfs kastelen. Het is heuvelachtig en doet soms aan Toscane denken. Als we op zoek gaan naar een plek om te lunchen rijden we op een heel smal weggetje in de middle of nowhere. We komen een tegenligger tegen en moeten allebei helemaal de berm in om te kunnen passeren. We besluiten toch in Iseo te gaan lunchen en eten een koude pastasalade. ’s Middags gaan we lekker koel winkelen in de outlet van Franciacorta. Als ik terug kom in Grinaghe blijkt dat Peter toch nog een dagje klussen nodig heeft wat wel jammer is. ’s Avonds eten we in het hotel La Pieve de Pisogne, heel sjiek en ook heel lekker. Ik douche vandaag lekker in het hotel van ma, ze heeft een voor Italiaanse begrippen megagrote douchecabine en een heerlijke stortdouche.

Woensdag 17 juni 2009
Vandaag dus weer moeder en dochter samen op stap. We rijden naar het Endinemeer. Een veel kleiner meer dan het Iseo meer met mooie rietkragen. Hierna gaan we naar de westkant van het Iseo meer waar we via Riva di Solto naar Sarnico rijden. We zien hoe een gloednieuwe Rivasloep de fabriek verlaat naar een nieuwe eigenaar. In Sarnico lunchen we; ma eet Gnocchi en ik vegetarische risotto. ’s Middags gaan we samen naar de IKEA vlakbij Brescia en ik koop een salontafel, een vloerkleed en glazen voor het huisje. ’s Avonds eten we in Lovere op een terras aan het meer. We voederen een zwaan uit de hand en zien aan de overkant van het meer het kerkje van Grinaghe liggen. Ons huisje kunnen we met het blote oog niet zien.

Donderdag 18 juni 2009
Vandaag gaan we de bergen in. We zijn weer met zijn drieën wat wel zo gezellig is. We rijden naar het skigebied Montecampione op 1800 mtr hoogte. Waar van de winter nog heel veel sneeuw lag is nu alles prachtig groen met mooie gekleurde bloemen en planten. Er lopen koeien die ineens naar beneden komen rennen om lekker in een vennetje wat te drinken. Aan de schaatsvijver wat nu dus zwemvijver is op Montecampione 1200 mtr eten we een pastalunch. Het is heel mooi weer en we besluiten om voor de rest van de dag een plekje aan het Iseomeer op te zoeken om lekker te zonnen en zwemmen. Ma heeft een plekje in de schaduw om te puzzelen en wij liggen ernaast in de zon. ’s Avonds koken we zelf in Grinaghe en eten we soep, tonijnsalade en tagliatelle met zalm en courgettes. Het is bijna donker als we de 55 treden weer afdalen om ma naar het hotel te brengen.

Vrijdag 19 juni 2009
Vandaag gaan we naar Verona want we hebben kaartjes voor de Opera Carmen in de Arena van Verona vanavond. Het is wel 35 graden en erg warm voor een dagje stad. Verona is een mooie stad maar alle bezienswaardigheden hebben we alle drie al eerder gezien. Peter koopt op aandringen van mij een nieuwe zonnebril van Emporio Armani, echt sexy. Zijn oude zonnebril kon echt niet meer, hij leek wel een Duitser en dat kan niet in het mooie en stijlvolle Italië. We eten vroeg omdat om 19.30 uur de Arena opengaat. We moeten vroeg zijn omdat het vrije zitplaatsen zijn op de eeuwenoude trappen van de Arena. De stenen trappen zijn de hele dag opgewarmd door de zon en zijn heel warm aan je billen. Het is een hele zit totdat de opera om 21.15 uur eindelijk begint. Na 5 minuten horen we in de verte de eerste onweersklap. En om 22.30 uur net na de pauze barst het noodweer los. Het begint te hozen en de muzikanten en operazangers weten niet hoe snel ze alle kostbare spullen in veiligheid moeten brengen. Voorzichtig leiden we ma langs de natte traptreden naar beneden. Buitengekomen komt het met bakken uit de hemel en we schuilen een half uur in een winkelportiek. In de regen lopen we hierna naar de parkeergarage en rijden de 1,5 uur terug naar Pisogne. Ook hier komt het met bakken uit de hemel en het water komt als een soort rivier van de berg af stromen als we omhoog rijden naar Grinaghe.

Zaterdag 20 juni 2009
Vandaag gaan Peter en ik een dagje aan de slag in ons huisje. Het is gelukkig weer droog geworden. Ma rust uit van Verona in het hotel en gaat zelf lekker wandelen en winkelen in Pisogne. We meten het glas in wat in de keuken als achterwand moet komen en maken een lijst van spullen die mee moeten in augustus als we 4,5 week naar Italië gaan. ’s Middags halen we ma op in Pisogne en zowel Peter als ik doucht bij ma in het hotel. ’s Avonds eten we in het restaurant aan het meer in Marone maar helaas moeten we binnen eten omdat het toch weer is gaan regenen.

Met een volle buik van weer een lekker toetje duiken we voor de laatste nacht ons bedje in.

Zondag 21 juni 2009
Vanmorgen vroeg nemen we weer afscheid van het Iseo meer. Het hotelpersoneel neemt hartelijk afscheid van ma en we rijden naar het vliegveld.

5 weken zomervakantie 2009
Zondag 16 augustus 2009
Na een geslaagde bbq op zaterdagavond hebben we op zondagochtend alles weer opgeruimd en de laatste spulletjes in de auto gepakt. Iedere keer dat we naar het huisje gaan is de auto weer afgeladen; waar laten we al die spullen toch?!
Om 15.00 uur zijn we gaan rijden. Het is prachtig weer en we hebben geen files. Wel is het warm in de auto want we hebben geen airco en het is in Duitsland 32 graden. Om mijn rug een beetje los te houden doe ik aan autostoeldansen. In Zwitserland eten we om 22.00 uur ‘s avonds een bord pasta. Het smaakt niet echt maar dan hebben we in ieder geval een warme maaltijd binnen. We rijden rustig met een constante snelheid van 130 km/uur en komen om 04.00 uur ‘s nachts aan in Grinaghe. We nemen alleen wat slaapspullen mee uit de auto en gaan na een snelle buitendouche direct slapen.

Maandag 17 augustus 2009
We worden om 13.30 uur wakker en besluiten dat deze eerste dag maar een rustig dagje moet worden. Na het ontbijt (eehh, lunch) halen we alle spullen uit de auto. De zon staat hoog aan de hemel en het is boven de 30 graden en dat is dus een warm klusje. Tijdens onze afwezigheid in juli is ons terras aangelegd door bouwvakkers. Het ziet er mooi uit en we zijn er erg blij mee. ‘s Middags gaan we beneden aan het meer boodschappen doen. Aan het einde van de middag komen onze naaste buren Paolo en Monica terug van hun vakantie aan de Franse kust. Ze geloven het bijna niet dat wij 5 weken vakantie gaan houden. Met handen en voeten en met een paar italiaanse woorden die we kennen houden we een gesprekje. Het zou toch leuk zijn om over een tijdje beter italiaans te kunnen spreken. ‘s Avonds eten we een kippepasteitje en gebakken zalmforel met aardappeltjes en worteltjes en fruit toe. We genieten van onze eerste zonsondergang van deze zomervakantie.

We kunnen in ons huisje nog een paar dagen niet douchen want Peter gaat de badkamer aanpassen en er komt een bad(je) in. Dus als alles helemaal donker is douchen we in de open lucht met vele emmers warm water. We doen dit op het terras van de benedenburen en dat is best spannend want de vorige keer was dit huis nog niet verkocht; maar nu ……. gelukkig ook nog niet dus we worden niet gestoord.

Dinsdag 18 augustus 2009

Vanmorgen maar wat eerder opgestaan want er moet veel gebeuren aan de badkamer. Peter gaat vandaag de waterleiding aansluiten en het bad plaatsen. Ikzelf start met het bakken van onze eerste eigen brood! De broodbakmachine moet worden ingewijd. Jeetje, het kost gewoon 3,5 uur om 1 brood te bakken; maar goed de machine doet het werk. Onderwijl bak ik ook nog maar chocolademuffins en voor tijdens de lunch een zelfgemaakte pizza. Goh, een echte keukenprinses.
Ook onze andere buren Haldo en Maria en hun zoon komen gedag zeggen. Helaas vertrekken zij morgen alweer. De zoon van Haldo spreekt gelukkig goed engels want alleen “Belle Cane” als we het over hun labrador hebben is ook zo karig italiaans. ‘s Avonds eten we o.a. een hele kip uit de oven en Peter is nog lang bezig met de badombouw. Zoals jullie zien is het maar een ieniemienie badkamertje maar straks natuurlijk wel een hele strakke mooi afgewerkte bagno!

Woensdag 19 augustus 2009
Vanmorgen vroeg opgestaan voor onze 2e klusdag. Peter gaat alle plinten van steen plakken en ik ga 16 fotolijstjes uitmeten die boven het bed moeten komen. Tussen de middag eten we een italiaanse omelet met olijven, rucola en paprika. ‘s Middags gaan we de badwand plaatsen. Er moeten gaten geboord worden in de nieuwe wandtegels van de badkamer. Dit is erg lastig want de tegels zijn bikkelhard. Peter gebruikt al zijn kracht en energie voor het boren van 4 gaatjes en met veel geduld lukt het de boor om door de tegel heen te dringen. Nu de badwand en de douchestang zijn geplaatst kunnen we vanavond weer binnen douchen. ‘s Avonds na het eten worden de plinten nog gevoegt waarna het bed op zijn plek terug kan. Om 01.00 uur staan we na een hele lange klusdag dan eindelijk onder de douche, heerlijk!

Donderdag 20 augustus 2009

Vandaag gaan we naar Maaike en Roeland en Bram en Thijs. Zij staan op de camping Del Sole in Iseo en we maken er vandaag dus een dagje uit van. ‘s Morgens doen we rustig aan en arriveren rond 12.00 uur op de camping. Iedereen ligt daar al aan het zwembad. Echter wij, moeten eerst een badmuts kopen, want zonder badmuts mag je het water niet in!

Later lunchen we op de camping bij een barretje aan het meer. Hier is ook een strandje bij aan het meer. Als we ‘s middags terug naar de auto gaan geeft de thermometer van de auto 47 graden aan! We rijden voor hen uit naar ons huisje in Grinaghe. Roeland rijdt in zijn nieuwe auto en moet wel wennen aan de haarspeldbochtenweg naar ons huisje toe. “Wat een eind omhoog rijden zeg”. We laten trots ons huisje zien en vertellen wat er allemaal nog moet gebeuren. In de schaduw op ons terras is het gelukkig inmiddels heerlijk koel en we drinken en kletsen. We spreken af om later in deze vakantie nog een keer in Iseo te gaan eten.

Vrijdag 21 augustus 2009
De eerste fietstocht staat vandaag op het programma. Mijn racefiets heeft 2 jaar in de schuur staan te niksen dus daar moeten 2 nieuwe banden omheen en de spinnenwebben moeten eraf. We zetten de fietsen op de fietsdrager achter de auto want we beginnen met een vlakke fietstocht: 60 km rondom het meer van Iseo. Het is 30 graden maar op de fiets is het heerlijk. We rijden een heel stuk over een oude autoweg die langs het meer gaat en nu alleen voor fietsers en wandelaars in gebruik is.

We eten ons zelfgebakken brood aan een Spaggio Libero oftewel openbaar strandje aan het meer. Al fietsende zien we steeds meer mooie plekjes om te zonnen of baaitjes om lekker met een bootje in te liggen. We zien zelfs een stel liggen in een bootje in het azuurblauwe water dat lijkt op het reclamefilmpje op tv.

Tussen de middag eten we pasta in de schaduw in Sarnico. Dan zitten we al op de helft. We hebben nog een bijna doodervaring als een idiote italiaan zonodig moet gaan inhalen op de smalle 2 baansweg langs het meer precies op het punt waar wij fietsen. Ik ben buiten adem van de schrik. Af en toe moeten we een tunnel door fietsen en ook dit voelt niet echt veilig. Maar al met al is dit rondje van 64 km. een topper en zullen we deze in de toekomst nog wel vaker gaan fietsen. ‘s Avonds eten we verse pasta gevuld met ricotta en tijm met een walnotensausje en pijnboompitten en pecorini als voorgerecht en hele forel uit de oven met witlof en aardappeltjes als hoofdgerecht. Hierna kijken we de film Oceans Thirteen. Wat een topdag!

Zaterdag 22 augustus 2009
Het huisje wordt steeds gezelliger door een kleed en de salontafel.
De klusspullen nemen steeds minder plaats in en het wordt al echt ons eigen “casa bianco”.

Vandaag gaan we verder met klussen en is een rustig dagje. Ik bak een appeltaart en natuurlijk ons eigen brood. Wat is die broodbakmachine toch een uitkomst! En wat smaakt zo’n stukje appeltaart toch lekker met een nespresso erbij. ‘s Avonds gaat het regenen maar dit duurt maar kort.

Zondag 23 augustus 2009
Het is wat afgekoeld door de regen van gisteravond. Dit is niet erg, het is nu zo’n 25 graden. ‘s Middags kijken we in Pisogne in een bar naar de Formule 1 van Europa in Valencia. Als we naar buiten komen is het al weer 30 graden. We wandelen wat langs de haven en gaan dan boodschappen doen voordat we weer naar boven gaan naar Grinaghe.
Als we terugkomen besluiten we om de glasplaten te plaatsen achter het aanrechtblad. Dit lukt en staat erg mooi. ‘s Avonds kijken we de film “Alles is Liefde”.

Maandag 24 augustus 2009
Wederom een klusdag. Het zit een beetje tegen want de wasbak kan niet worden opgehangen in de badkamer doordat we niet de juiste pluggen hebben. Ook het PUR schuim dat al heel lang in het huisje lag is niet meer te gebruiken. Gelukkig hangen wel alle 16 fotolijstjes boven het bed. We hebben hierin zwart-wit foto’s van oude italiaanse films gedaan.

Dinsdag 25 augustus 2009
Vandaag gaan we ‘s morgens eerst naar Val Palot. Dit is een soort vallei vlakbij ons huisje aan de andere kant van de berg. Hier moet ook een skigebied(je) zitten. Het is erg toeristisch met vooral natuurkampeerders en wandelaars en eigenlijk vinden we er niet veel aan. Hierna gaan we snel naar Pisogne om in de bouwmarkt de juiste materialen te halen zodat we door kunnen. Ook kopen we nieuwe fietskleding want morgen gaan we onze berg beklimmen met de racefietsen. ‘s Middags hangt Peter de wastafel op en kan ook de badkamerdeur weer geplaatst worden. Eindelijk weer privacy, haha! Hij leent de ladder van de buurman om de badkamerventilator te plaatsen via de buitenzijde van de gevel.

Woensdag 26 augustus 2009

Vandaag is het zover.

In onze nieuwe fietskleding fietsen we eerst onze berg af naar Pisogne. Het is onvoorstelbaar maar we moeten de hele tijd remmen want anders ga je zo hard naar beneden dat je de bocht uit vliegt. De vele haarspeldbochten maakt het heel lastig. Met kramp in mijn handen komen we in Pisogne aan. Hier drinken we koffie en eten en broodje. Hierna gaan we de beklimming aan. Bij de eerste helling denk ik al: “Waar ben ik aan begonnen?” Dit gaat nooit lukken. Peter fietst zijn eigen tempo want anders zou hij met fiets en al omvallen zo langzaam ga ik de berg op. Als snel is hij uit het zicht verdwenen. De lichtste versnelling op de racefiets is eigenlijk niet licht genoeg en het komt dus aan op kracht om die trappers rond te duwen. Op sommige stukken rij ik maar 8 km/uur maar gelukkig wacht Peter bij een waterbron op me. Dan kan ik even bijkomen en vertellen hoe zwaar het is. Ook Peter heeft het zwaar. Maar goed ik denk: “Eens maar nooit weer” en stap weer op de fiets verder naar boven. Als ik het heel zwaar heb wordt ik aangemoedigd door voorbijgangers in de auto of op de scooter. Ook een balkende ezel maakt zoveel herrie als ik voorbijkom dat ik dit ook maar als aanmoediging zie. Uiteindelijk kan ik ons huisje zien en weet ik dat ik het ga halen. Peter maakt met mijn mobiele telefoon wat foto’s.

Gelukkig we zijn er! ‘s Middags doen we een powernap en ‘s avonds komen Maaike en Roeland met Bram en Thijs. We koken voor hun een driegangenmenu en drinken prosecco. Het is een heerlijke avond met een mooie roze/oranje lucht.

Daarna tellen Bram en Thijs alle lichtjes aan de overkant van de berg en er zijn wel 1000 mensen thuis.

Donderdag 27 augustus
Het is wederom zonovergoten als we ‘s morgens de luiken open doen. Vandaag gaan we lekker naar een Spaggio Publica (oftewel vrij strand) aan het meer. Maar eerst doet Peter nog een workout.

Uiteindelijk vertrekken we zoals altijd weer later dan gedacht en gaan dan maar eerst lekker ergens lunchen. In Marone aan het meer eten we pasta en genieten van de rust. Het strandje is eigenlijk een soort park met speeltuintje, kleedhokjes, douches en wc’s aan het meer. Het uitzicht is prachtig, we kijken op Monte Isola met hiernaast een klein eilandje met een kasteel erop. We zijn de eersten maar al snel stroomt het parkje vol met italianen. Oude mannetjes zetten een tafeltje onder een olijfboom en gaan kaartspelen.
Aan het eind van de middag eet ik een ijsje in Pisogne en wandelen we over de boulevard. Het is inmiddels 34 graden.

Vrijdag 28 augustus 2009
Vandaag gaan we weer fietsen. Eerst met de auto en de fietsen achterop een stuk verderop naar het wijngebied Franciacorta. We starten in Corta Franca en fietsen in een mooi heuvelachtig gebied met wijnboerderijen en heel veel wijngaarden. Het is erg warm en er zitten ook nog sommige klimmetjes tussen. We zien verschillende mooie kastelen en oude villa’s.

Dan nemen we een verkeerde beslissing: we besluiten om een fietsroute naar Brescia te volgen. Echter hierdoor komen we uiteindelijk uit in dorpjes die niet op onze kaart staan en veel industriegebieden. Het is inmiddels 36 graden en de zon brandt op onze hoofden. We willen ergens lunchen maar komen natuurlijk nergens iets tegen. Het lijken wel slaapdorpjes of forenzenwoongebieden waar overdag niemand is.
We rijden langs een drukke weg en een vrachtwagen schampt voorbij met hele hoge snelheid waardoor ik me dood schrik. In Ospidaletto zie ik in de verte een Pizzeria; gelukkig is ie open en we eten allebei een grote pizza met gegrilde groenten.

Nu nog de weg terug vinden naar Corta Franca waar de auto staat. Als we weer verkeerd zitten (ook lastig als de plaatsnamen verder gaan buiten de kaart) keren we om en komen uiteindelijk weer op de Strada del Vino uit en dat is de juiste richting. Ik ben bijna door mijn warme theewater heen wat in mijn bidon zit en ben het helemaal zat. Vooral niet weten of je goed fietst en die hete zon op je kop werken niet mee. Als we terug zijn bij de auto rijden we rechtstreeks naar Marone waar we snel onze zwembroek en bikini aandoen voor een verfrissende duik. Heerlijk koel water! ‘s Avonds kijken we een filmpje en eet ik aardbeien met slagroom, mmmm…

zaterdag 29 augustus 2009
Vandaag klussen we overdag lekker in het huisje. Peter hangt lampjes op in de keuken, de badkamer en bij de inbouwkast. Ik ben druk om een gedeelte uit te graven waar we een tuintje van willen maken. Nu groeit er alleen nog gras en onkruid maar we willen hier wat planten neerzetten. Dit stukje berg loopt erg steil en het is dus lastig om alles weg te halen zonder naar beneden te glijden. Ook zoek ik grote stenen want die moeten de grond tegenhouden bij regenval. ‘s Avonds gaan we naar Iseo waar we met Maaike, Roeland en the kids gaan eten. Ondanks dat Iseo een hele toeristische plaats is kun je vrij parkeren vlakbij de boulevard. En zodoende kan ik geheel ingeburgerd in Italie (want alle italiaanse vrouwen lopen op hoge hakken op zaterdagavond!) flaneren langs de boulevard. Na het eten is het nog drukker geworden en het lijkt wel of iedereen uit de streek op zaterdagavond naar Iseo komt om een ijsje te eten of een drankje te drinken.

zondag 30 augustus 2009
Vandaag is een bewolkte dag. Het is een stuk koeler dan gisteren. Vandaag gaan we wat dorpjes bezoeken aan het meer. Volgens de evenementenkalender op internet zou er een zeilbotenrace zijn in Lovere maar daar aangekomen zijn er geen zeilbootjes te zien. We wandelen door het dorpje en zien een leuke schoenenwinkel die helaas dicht is. Een stukje verder bij het meer stoppen we om een stukje te wandelen op een oude weg die langs het meer loopt en niet meer in gebruik is. Als we verder rijden komen we in een volgend dorpje wel een botenrace tegen die vandaag wordt gehouden. Het is de Regata del Assunta.
Dit betreft een botenrace waarin verschillende dorpjes het tegen elkaar opnemen en waarbij de mannen staand peddelen. Het hele dorp loopt uit om de mannen van geel/groen aan te moedigen. Het duurt erg lang voor de race begint. Eerst worden alle roeiers voorgesteld met naam en leeftijd. Een oud vrouwtje begint ondertussen tegen Peter haar levensverhaal te doen. Ze begrijpt niet dat hij geen italiaans spreekt. Peter laat het maar zo en knikt en luistert naar haar verhaal. Eindelijk begint de race.

Het keren van de boot om de boei heen blijkt het moeilijkst.

Maandag 31 augustus
Vandaag weer een dagje klussen. Ik beits een kozijn van het badkamerraam waar een hor in komt. Zodoende hebben we overal horren en kunnen we de muggen buiten houden. Peter gaat de zijkant van het bad betegelen met kiezelstenen. Deze zitten op matjes en hebben dezelfde kleur als de stenen die tegen de muren van ons huis aan zitten. ‘s Avonds eten we pasta ai funghi en een Pollo al limone en kijken een filmpje.

Dinsdag 1 september 2009
Vandaag gaan we op zoek naar een tuincentrum om de planten te kopen voor ons tuintje. We vertrekken bijtijds want alle winkels zijn meestal van 12.00-15.30 uur dicht. We rijden en vinden 1 soort tuincentrum die dicht is, 1 bouwmarkt met tuingedeelte met alleen tuingrond maar geen buitenplanten en 1 klein tuincentrumpje welke nog 5 minuten open is maar waar ze weinig keus hebben en hele hoge prijzen rekenen. Inmiddels is het alweer boven de 30 graden en teleurgesteld keren we terug. Op de terugweg zien we nog wel 2 kwekerijen maar het is dan al te laat die zijn hoogstwaarschijnlijk al dicht. 130 km gereden en geen planten. Dat is balen!
‘s Avonds eten we runderlende gesmoord in rode wijn. Een heel werk dit recept, maar oohhh wat lekker! Heerlijk met patate con rosmarino en bietjes met ui.
We kijken weer een filmpje. Tijdens de film horen we ineens een knal. We gaan op het balkon kijken en zien een donkere pickup met een groot zoeklicht erop de berg oprijden. De auto stopt en door de schaduw van hun zaklamp zien we 2 jagers het veld ingaan en een dode vos omhoog houden. Dit is echt maar 20 mtr. bij ons vandaan en is toch wel een rare gewaarwording!

Woensdag 2 september 2009
Vanmorgen doen we allebei een workout. 5 weken niet sporten is niet vol te houden dus dit is goed om te doen. Helaas krijgt Peter last van een spierblessure en moet zijn training staken. Tussen de middag lunchen we met zelfgemaakte tomatensoep (van heerlijke italiaanse tomaten met zoveel meer smaak dan hollandse!) en gaan daarna naar een strandje aan het meer om de hele middag te liggen, lezen en zwemmen. Het is een klein beetje bewolkt en drukkend warm; er lijkt een weersverandering aan te komen. Aan het einde van de middag gaan we terug naar Lovere om naar de schoenenwinkel te gaan die zondag dicht was. Helaas, de schoenen met killerheel en strik en roze binnenkant zijn niet in mijn maat. Peter koopt nog wat Armani ondergoed en ik koop een ijsje om mijn teleurstelling over de schoenen weg te eten. ‘s Avonds maak ik Tagliatelle al limone (pasta met een citroenroomsausje met kikkererwten) en Piccata al limone (kalfsoesters gebakken in witte wijn met citroen en kappertjes. Heerlijk, heerlijk….

Donderdag 3 september 2009
Vannacht heeft het heel hard geregend en het is vanmorgen een heel stuk koeler. We bevinden ons in ons huisje nu zowel figuurlijk als ook letterlijk in de wolken. Na het ontbijt eerst gebeld met mijn moeder, zij is vandaag 75 jaar geworden! Peter heeft nog veel last van zijn spierblessure. Vandaag wordt dus een rustig dagje. Ik werk mijn blog bij en drink cappuccino. Straks ga ik nog een appeltaart bakken en gaan we film kijken. Het blijft de hele dag wat bewolkt.

Vrijdag 4 september 2009
Vanmorgen bijtijds opgestaan om naar de markt te gaan. Die valt eigenlijk een beetje tegen; veel minder verse vis dan we gehoopt hadden. We kopen alleen een afwasborstel en wasknijpers. Hierna rijden we naar een plantenkwekerij om planten te kopen voor ons stukje tuin. Het is een waar paradijs. Ze hebben alle soorten mediterrane planten van kiwiboompjes, citroenboompjes en allerlei soorten olijfbomen en oloe vera. We worden goed geholpen door de hele familie daar aanwezig en kopen 4 oleanderstruiken in 3 verschillende kleuren en 1 olijfboompje die extra sterk is om op 900 mtr. te kunnen overleven. ‘s Middags moeten we eerst ons tuintje afbakenen met grote stenen. Gelukkig zijn deze op de berg en in het bos naast ons huisje voldoende te vinden en hoeven we deze niet te kopen. Het stukje grond loopt heel steil en we moeten zorgen dat niet alle grond met 1 regenbui naar beneden spoelt. Aan het einde van de middag staat alles erin en zijn we tevreden over ons tuintje. Snel douchen want we hebben afgesproken met Lucia, de architecte van het huisje die ons met veel italiaanse zaken heeft geholpen. We hebben voor haar een appeltaart gebakken. Als we hem geven is ze aangenaam verrast. We drinken nog wat met haar aan de bar in Marone en gaan daarna weer terug naar huis. ‘s Avonds voor de verandering een hollandse maaltijd met aardappels,groente en een karbonade.

Zaterdag 5 september 2009
s Nachts gaat het regenen en heel hard waaien (onze tuin krijgt gelijk de vuurdoop). De volgende ochtend is het echter weer strakblauw, echter wel een stukje frisser. Ik bak voor ons een chocoladetaart met grote stukken pure chocolade erin. Peter gaat vanmorgen de zijkant van het bad voegen en allerlei kleine kit- en verfklusjes doen. Voor tussen de middag bak ik een grote pizza met voor mij echte buffelmozzarella erop en veel groente en kruiden. Inmiddels is het in de zon al weer erg warm geworden dus ik besluit om dit verhaal op de laptop buiten in te voeren. Vanavond gaan we nog naar Iseo om lekker te wandelen, mensen te kijken en ammaretto te drinken!

zondag 6 september 2009
Als we ‘s nachts terugkomen uit Iseo na een leuke avond uit is het volle maan. Peter pakt zijn telescoop en gaat de volle maan eens van dichtbij bekijken. Na enig instelwerk zien we mooie kraters op de maan. Het is echt heel duidelijk te zien.

De volgende ochtend slapen we uit en gaan daarna het meer rond richting het plaatsje Sarnico.

Hier lunchen we en lopen de markt over; ze verkopen hier ook bloembollen uit Holland! Het is prachtig weer, zo’n 30 graden en veel mensen komen naar dit leuke plaatsje. Als we hier uitgekeken zijn gaan we naar een strandje om lekker nog een paar uurtjes te zonnen en te zwemmen. ‘s Avonds zien we op ons balkon een mooie zonsondergang boven de bergen.

Maandag 7 september 2009
Vandaag een rustig klusdagje in het huisje. Morgen vertrekken we voor een minivakantie aan de kust dus ik pak de auto alvast in met ons koepeltentje, campingmatjes en slaapzakken. Aangezien we maar 2 nachten weg zijn hoeft er verder weinig mee.

Dinsdag 8 september 2009
Vanmorgen vroeg vertrokken om allereerst naar een groot outletcentrum onder Milaan te rijden. Dit ligt op de route naar de kust en is eigenlijk ook de reden dat we deze minivakantie doen. Peter koopt een vest, t-shirt van Tommy Hilfiger, een paar Diesel sneakers en Calvin Klein ondergoed en ik een Diesel t-shirt en blazer en een paar prachtige killerheel schoenen. Deze waren eerst 334,— euro maar kan ik nu voor een prikkie kopen. De hak is wel 14 cm. hoog en ik vind ze helemaal geweldig!!
Aan het eind van de middag zijn we doorgereden naar Rapallo, een plaatsje aan de kust van Italie net onder Genova.

Onderweg zien we een aantal bosbranden die door blusvliegtuigen worden geblust met water uit de zee.
Hier zetten we snel ons koepeltentje op en nemen een duik in het zwembad. ‘s Avonds gaan we naar Recco een plaatsje vlakbij waar een festival ter ere van de patroonheilige van het vuur wordt gehouden.

Als we langs de boulevard wandelen komt recht boven ons een blusvliegtuig over vliegen die op het water land om zich te vullen met water om de bosbranden te blussen.

Ter ere van deze patroonheilige wordt er een processie gehouden door het stadje. Tientallen grote zware kruizen worden gedragen door mannen die ze maar net in evenwicht kunnen houden. Ze lopen vanaf een fel verlichte kerk het stadje door.

Het publiek probeert de kruizen aan te raken en slaat hierna een kruis.

Hierna gaan we lekker een hapje eten in een restaurant want om 22.30 uur begint het vuurwerk. Hier willen we graag foto’s van maken. Terwijl we zitten te eten horen we ineens luid geknal. Beginnen ze gewoon een uur eerder met het vuurwerk! Als we na een heerlijk etentje naar buiten gaan horen we in de verte weer vuurwerk. Maar wederom zijn we te laat. Zelfs de 3e vuurwerklocatie bereiken we pas als het is afgelopen. Wat een pech. We wandelen nog wat door het plaatsje en keren daarna terug naar de camping.

Woensdag 9 september 2009
Vandaag gaan we enkele plaatsjes aan de kust bekijken. Allereerst wandelen we in Sante Margarita Ligure en daarna rijden we naar Portofino, een klein plaatsje in een baai gelegen, welke heel populair is bij de jetset. Er liggen dus ook enkele luxe jachten.

‘s Middags liggen we aan het strand in een nogal uitgestorven plaatsje Sori. ‘s Avonds gaan we eten in Rapallo. Ik eet gevulde pasta met echte witte truffel erover en Peter eet pasta vongole, pasta met schelpdieren dus. Na het eten wandelen we over de boulevard in Rapallo en eten allebei een ijsje.

Donderdag 10 september 2009
Vandaag rijden we weer terug naar ons huisje in Grinaghe. Heerlijk om na zo’n minivakantie weer naar huis te gaan. Het voelt ook echt als thuis. We hebben het samen al over thuis (dit is huisje in Grinaghe) en thuis thuis (dit is ons huis in Den Haag).

Vrijdag 11 september 2009
Het is weer prachtig weer en we gaan een rondje om het meer fietsen. We starten in Marone en fietsen langs het meer en langs mooie villa’s met hele mooie tuinen.

We lunchen op een terras aan het meer. Ik eet eindelijk risotto in rode wijn.
 Peter lust geen risotto en bij de meeste restaurants kun je het alleen voor 2 personen bestellen. ‘s Avonds kookt Peter en eten we pasta met veel gerookte zalm en gebakken gamba’s en gegrilde courgette, heerlijk!

Zaterdag 12 september 2009

Het is zover: vandaag gaan we naar het circuit van Monza voor de kwalificatie van de Formule 1 race van morgen. We staan om 06.00 uur op om op tijd te zijn.
Zonder files bereiken we het circuit en alles gaat voorspoedig. We hebben mooie plaatsen waarbij we een recht stuk en een bocht van het circuit kunnen zien en tegenover hangt een groot televisiescherm. We zien trainingsrondjes van de f1, de porsche supercup waarbij Jeroen Bleekemolen zich als 2e kwalificeert en daarna de kwalificatie van de formule 1. We hebben onze gehoorbescherming wel nodig want wat maken deze auto’s een herrie! Er zijn veel ferrarifans en iedereen is blij als Kimmi Raikonen zich als 3e kwalificeert. Met onze Canon Eos camera proberen we de techniek “pannen” uit. Dit betekent dat de auto scherp in beeld komt en de rest eromheen wazig is waardoor je de snelheid van de auto in beeld brengt. Dit is heel lastig en we maken honderden foto’s.

Als we laat in de middag weer in de auto stappen om naar huis te gaan begint het heel hard te regenen. Rond 18.00 uur zijn we weer thuis en ik ben best wel kapot. Wat een lange dag met veel mensen, herrie en indrukken. Ik ga heerlijk in bad liggen tutten en voel me daarna weer als herboren. Boven Lago d’Iseo breekt de zon weer door.

Zondag 13 september 2009
Ook vandaag staan we weer vroeg op om naar de race te gaan. Het is een stuk drukker op het circuit dan gisteren. Peter heeft gisteren een ferrari t-shirt gekocht en zo zijn we allebei helemaal in stijl.

Om 14.00 uur start de race en Raikonen haalt gelijk Sutil in en komt op een 2e plaats. Het publiek juicht. Later komen door een slimme tactiek Barrichello en Button op de 1e en 2e plek. Als Hammilton in de allerlaatste ronde uitvalt door een domme fout juicht het italiaanse publiek, Kimmi wordt alsnog 3e en komt op het podium. We maken heel veel foto’s. Sommige fans die op de tribune tegenover ons zitten volgen de race door met hun rug naar het circuit op het grote scherm de race te volgen. Dan kun je volgens mij net zo goed de race op tv kijken! Met mijn mobiele telefoon maak ik ook filmopnames van de race en het geluid. Het is een hele geslaagde dag geweest en dus een mooi kado voor Peter zijn 40-ste verjaardag.

Maandag 14 september 2009
Heerlijk uitgeslapen want we zijn behoorlijk gesloopt na zo’n weekend Formule 1. Vandaag blijven we lekker in ons huuske en Peter doet wat kleine klusjes.
‘s Avonds komt er een jonge kat gezellig bij ons huisje kijken. Hij laat zich aanhalen en ik mis onze kat Jakkes. 5 weken vakantie is heerlijk maar wel lang van onze kat vandaan.

Dinsdag 15 september 2009
24 uur regen. Als we ‘s morgens wakker worden regent het en het blijft de hele dag gestaag regenen. Onze wandelplannen stellen we dus maar uit. Ik lees mijn boek uit en Peter is druk bezig met de kastdeurtjes voor de badkamerkast te schilderen.

Woensdag 16 september 2009
Vandaag ook nog somber weer. ‘s Middags gaan we naar Pisogne en wandelen de hele boulevard af naar de nieuwe haven. Hierna drinken we wat en na het doen van de boodschappen gaan we weer naar boven.

Donderdag 17 september 2009

Gelukkig, bij het opstaan is het weer strakblauw en prachtig weer. Vandaag wordt dus onze wandeldag. We rijden naar Iseo waar we de boot pakken naar Monte Isola. Een groot eiland in het midden van het meer.

We wandelen het eiland rond en lunchen op een mooi terras waar we allebei pasta met vis eten . Er legt een mooie Riva boot aan die gemaakt is in Riva di Solto,een plaatsje aan het meer. Als we het eiland rond zijn besluiten we een wandeling te maken naar de top van de berg op het eiland waar een kapel staat. Volgens de boekjes zou dit een aangename wandeling van 40 minuten zijn maar na 1,5 uur lopen ben ik helemaal kapot. De wandeling gaat steeds steiler de berg op.

Maar we zullen doorgaan. Als we uiteindelijk boven bij de kapel zijn valt het een beetje tegen. Het uitzicht is mooi maar het kerkje is gewoon een rijk versierde katholieke kerk en vooral teleurstellend was dat het cafe boven dicht was! Via een andere route gaan we terug naar beneden. Al met al was het een heerlijk wandeldag.

Vrijdag 18 september 2009
Vanmorgen word ik wakker gebeld door mijn broer, want ik ben jarig vandaag! Na een ontbijtje en nog meer telefoontjes en smsjes gaan we eerst naar Pisogne waar Peter de zwanen voert met oud brood.

Na de koffie rijden we door naar Franciacorta waar ik mijn verjaardagskado mag uitzoeken. Ik wil een nieuwe zonnebril maar in het outletcentrum zit helaas geen zonnebrillenwinkel. Wel koop ik een nieuwe winterjas van Benneton. Na het winkelen gaan we naar Iseo waar we in ons favoriete visrestaurant gaan lunchen. We besluiten allebei een pizza te eten want dat hebben we in deze 5 weken nog nooit gedaan; in een restaurant een pizza eten. Als we uit eten gingen namen we altijd pasta of iets anders.

Heerlijk!! ‘s Middags gaan we naar het strandje in Marone om voor de laatste keer deze vakantie te zwemmen en te zonnen. Aan het einde van de middag rijden we nog een keer het meer rond, just for fun!
‘s Avonds gaan we in Lovere borrelen en heerlijk eten. Ik heb mijn killerheels aangetrokken en ben nu bijna net zo lang als Peter. We eten heerlijk en gaan dan als afsluiting van deze vakantie nog een ijsje eten in Pisogne. Wat een fantastische verjaardag!

Zaterdag 19 september 2009
Vandaag is het bewolkt en we gaan de auto inpakken en het huisje aan kant maken. Wat een volle auto hebben we door al het wasgoed (en dat is veel na 5 weken) en het gereedschap. ‘s middags begint het te plenzen maar gelukkig is dan de auto al ingepakt. We eten vroeg om om 19.00 uur te gaan slapen want vannacht gaan we rijden.

Zondag 20 september 2009

Ik heb de wekker om 24.00 uur gezet maar deze gaat niet af. Ik ben zo stom geweest om de wekker in te stellen voor een wektijd alleen op doordeweekse dagen en dan gaat ie dus niet af op zaterdag. Om 01.45 uur maakt Peter me wakker en om 02.45 uur gaan we rijden naar Nederland. De hele reis gaat voorspoedig, alleen de laatste 25km staan we vast op de A12 naar Den Haag. Om 16.00 zondagmiddag zijn we weer thuis en is het alsof we niet zijn weggeweest.

Zondag 1 november 2009
Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken naar Italië. Eerst is het nog mistig maar al snel genieten we van een mooie autorit. In Duitsland zien we mooie uitzichten met een explosie aan herfstkleuren. Aangezien er op zondag geen vrachtwagens mogen rijden in Duitsland gaat alles heel voorspoedig. Om 19.30 uur komen we aan in Pisogne. We eten eerst een pizza bij de plaatselijke pizzeria alvorens we naar Grinaghe rijden. Heerlijk om weer thuis te zijn na 6 weken afwezigheid.

Maandag 2 november 2009

Het regent pijpenstelen. We zitten in de wolken op onze berg. Ik maak verse tomatensoep en Peter begint met een paar klusjes. We hebben een televisie en een schotel bij ons en hopelijk lukt het om deze week alles te installeren. Op ons terras loopt een salamander met mooie gele vlekken.

’s Middags klaart het op en zien we dat ook hier mooie herfstkleuren te zien zijn. De bladeren kleuren van

Zaterdag 21 mei 2011
Vanmorgen vroeg vertrokken op deze mooie zomerdag voor onze reis naar Italië. Zoals gewoonlijk bij Arnhem een koffie en een chocolademuffin en weer verder. Om 19.00 uur ’s avonds komen we aan in ons huisje. Het is nog volop zonnig en we zien dat het gras en onkruid kniehoog staat naast ons huisje.

Zondag 22 mei 2011
Vanmorgen uitgeslapen. Het is prachtig weer. We bespreken hoe we ons tuintje op de berg gaan aanpassen. Er moet ook een trimmer komen om het gras en onkruid te kortwieken. Ik ga daarna lekker in de zon liggen terwijl Peter binnen naar de Formule 1 kijkt. ’s Avonds genieten we van een mooie zonsondergang boven de bergen en het meer.

Maandag 23 mei 2011
Vandaag gaan we cement kopen en boodschappen doen. Peter wil een natuurstenen muurtje bouwen in de tuin van keien die op de berg liggen. In ons beste Italiaans vragen we bij een bouwbedrijf om snelcement waar alleen water bij moet. De man snapt ons gelukkig. Daarna gaan we naar de bouwmarkt voor een grastrimmer. ’s Middags plant Peter een kersen- en pruimenboom en wat leliebollen. Ook maakt hij een begin met een muurtje.

Ik ga met de trimmer aan de gang en al snel ziet alles er stukken beter uit. ’s Avonds eten we carpaccio, pasta met basilicumpeso en kalfsoesters met citroen en peterselie.

Dinsdag 24 mei 2011
Om 08.30 uur gaat de wekker, het is nog donker in het huisje maar dat komt omdat we ’s nachts de luiken altijd dicht doen. In de schemer zoek ik mijn zonnebril. Want deze heb ik wel nodig als ik de deuren en luiken open maak. Het zonlicht stroomt naar binnen en we zetten gelijk alles open. Het is al 22 graden buiten. Als we aan het ontbijt zitten komt de kat van de buren Mici gezellig bij onze voordeur in de zon liggen.

Peter maakt na het ontbijt tomatensoep en ik bak een brood. Als we buiten koffie drinken is het al 28 graden. Peter gaat verder met zijn muurtje en ik ga lekker liggen zonnen. ’s Middags planten we een appelboompje en veel zomerbollen in border nummer 1. ’s Avonds eten we bruschette met groene aspergepuree, olijvenpaté en tomatensalsa. We maken een fles koude rosé open en proosten op onze 2e zomervakantie van dit jaar. Als hoofdgerecht eten we pasta met de aspergepuree en kaas en pijnboompitten. Daarna een zeebrasem uit de oven met tomaat, ui en citroen. ’s Avonds kijken we een filmpje “The Green Zone”.

Woensdag 25 mei 2011
Alweer zo’n prachtige dag. Peter gaat verder met de muurtjes en stapelt hele grote keien op elkaar. Ik baal ervan dat ik door mijn rugblessure niet kan helpen en ga maar olijvenfocaccia’s bakken voor bij de tomatensoep. Net voor de lunch horen we onweer in de verte en we besluiten om binnen te eten. Dat is maar goed ook want als we gaan eten begint het net te regenen. ’s Middags is het weer droog maar bewolkt. ’s Avonds eten we vers gedopte en gekookte tuinbonen met Italiaans spek en aardappels uit de oven met rozemarijn en gebakken kip met citroen, knoflook en rozemarijn.

Donderdag 26 mei 2011
Vandaag gaan we naar Bergamo voor de Giro d’Italia. Als we van onze berg naar beneden rijden zien we een slang (ca. 1 mtr lang) de weg oversteken. We stoppen om een foto te maken maar hij verdwijnt snel in het struikgewas.

Het is druk op de weg naar Bergamo en in de stad is het moeilijk om een parkeerplaats te vinden waar we met onze auto met gpl op mogen. Eerst koffiedrinken dan maar net buiten de stad. Het is bloedheet (wel 30 graden) en in de stad is het veel benauwder dan op onze berg. Dit tast ons humeur aan maar we besluiten toch door te zetten en wederom op zoek te gaan naar een parkeerplaats. Uiteindelijk vinden we de route van de Giro en een parkeerplaats. We lunchen bij een café en zoeken daarna een plekje langs de route op een bankje in de schaduw. Een oude Italiaanse man begint in het Duits tegen ons te praten. We voeren hele gesprekken waarbij wij in het Italiaans antwoorden en hij maar stug Duits blijft praten. Hij heeft vroeger op school Duits gehad en wil dit graag laten horen.

Na een uur komt eerst de reclame karavaan en 1,5 uur later de renners. In hoog tempo komen ze aan gefietst en binnen 1 minuut zijn alle renners voorbij. Dat was het dan, leuk maar erg kort!

We wandelen terug naar de auto en rijden naar Pisogne waar we wat extra cement halen en boodschappen doen. ’s Avonds eten we wederom bruschette en daarna pasta carbonara en daarna een hele zalmforel uit de oven. Ik eet maar een klein beetje vis want ik veel te veel gegeten van de pasta carbonara. Met volle buiken rollen we ’s avonds ons bedje in.

Vrijdag 27 mei 2011
’s Morgens is het bewolkt maar Peter gaat toch cement aanmaken om verder te gaan met het muurtje. Als hij bezig is met metselen begint het te regenen. Steeds harder gaat het regenen en ik besluit om een paraplu boven mijn bouwvakker te gaan houden totdat hij is uitgemetseld. Snel het muurtje afdekken met plastic en dan naar binnen voor de lunch. De hele middag blijft het regenen en Peter bakt een chocoladetaart. De buitentemperatuur daalt tijdens de regen tot 7 graden! Er valt 54 mm regen in 24 uur. ’s Avonds na het eten blijkt dat op 1 plek in de keuken er regendruppels van de houten balken van ons plafond op een keukenkastje vallen. We zetten er een pannetje onder en hopen dat het hierbij blijft.

Zaterdag 28 mei 2011
Vanmorgen is het gewoon weer stralend weer al is de temperatuur wel iets gedaald, 25 ipv 30 graden. Op de hoge bergen aan de overkant van het meer is zelfs sneeuw gevallen. Dit smelt echter in enkele uren weer weg.

Peter gaat gelijk het dak op en zijn vermoeden wordt bevestigd: er zijn een aantal pannen verschoven. Hij legt alles weer goed neer. ’s Middags gaan we naar Pisogne waar ik een heerlijk yoghurtijsje eet op een terras aan het water. ’s Avonds eten we tonijnsalade, gebraden varkensfricandeau met rode wijn, champignons en gekookte aardappelen. ’s Avonds eten we natuurlijk nog een heerlijk stukje chocoladetaart.

Zondag 29 mei 2011
Vanmorgen doen we rustig aan; kop koffie koffie en nog een kop koffie koffie. We lezen een boek in het zonnetje. Voor de lunch maak ik een frittata. Daarna kijken we naar de Formule 1 van Monaco. Het is een prachtige dag en ik maak ook veel foto’s van ons uitzicht vanaf het balkon.

Het meer beneden ligt prachtig smaragdgroen te stralen in de zon en er zijn veel zeilbootjes op het meer. Na de Formule 1 gaat Peter puzzelen met de keien die nog over zijn om het muurtje nog iets hoger te maken. Ik ga het eten klaarmaken. We eten bruschette met olijvenpaté, geitenkaasjes, Italiaans spek, tomatensalsa en pesto van gegrilde paprika’s. Hierna een beetje pasta met pesto en als laatste een hele gegrilde kip. Maar die gaat niet helemaal op. ’s Avonds kijken we het NOS journaal en Jay Lenno’s Tonight Show op NBC.

Maandag 30 mei 2011
Vanmorgen gaan we fietsen! Maar eerst rijden we naar Lovere waar we de auto parkeren. We rijden langs het meer naar Sarnico en het is werkelijk fantastisch. Alles staat in bloei (oleanders, jasmijn, rozen) en de grote villa’s langs het meer liggen er prachtig bij. Ook de steile rotsen hoog boven ons zijn imposant. We fietsen op een smalle weg direct langs het meer. Overal ruik je de bloeiende jasmijn. Sommige wielrenners zwaaien naar ons.
Het is maar een stukje van 24 km maar met mijn rugblessure precies goed en we moeten tenslotte ook nog terug. Ik ben heel erg blij want dit is mijn ideale vakantie. Na de fietstocht rijden we terug naar onze berghut en Peter bakt pannenkoeken voor de lunch.

Buiten op ons terras eten we pannenkoeken met stroop en suiker, mmm. Peter gaat hierna zijn laatste zak cement aanmaken om ons tuinmuurtje af te bouwen. Ik blader door mijn kookboeken terwijl ik in bikini in het zonnetje zit. ’s Avonds eten we weer een heerlijke maaltijd waarbij een rood wijntje natuurlijk niet mag ontbreken.

Dinsdag 31 mei 2011
Vandaag gaan we een autotocht maken door de Franciacorta. Dit is een gebied ten zuiden van het Iseomeer vol met wijngaarden. Het is een prachtige route en we zien veel grote en oude wijnboerderijen. We maken veel foto’s.

Terug aan het meer doen we een late pastalunch en besluiten rond het meer naar Lovere te rijden om wat winkeltjes te bekijken en amaretto te drinken.

Hierna nog even wat boodschappen halen en dan weer terug naar ons huisje op de berg. ’s Avonds eten we een vismenu met een tonijnsalade vooraf, een gebakken baars met worteltjes en aardappelen uit de oven als hoofdgerecht. ’s Avonds kijken we de film “The bountyhunter”.

Woensdag 1 juni 2011
Vanmorgen miezert het maar Peter plant toch de laatste bollen in ons tuintje.

Ik bak ondertussen een olijven- en een rozemarijnfocaccia en daarna lunchen we binnen. ’s Middags gaan we winkelen in de outlet Franciacorta. Ik ben ergens wel blij dat het rent vandaag want met mooi warm weer gaan we natuurlijk niet winkelen! Peter slaagt in de eerste 2 winkels; timberlandschoenen en een trainingspak en t-shirt van Baci&Abbracci. Ik ben op zoek naar platte schoenen maar kan niets leuks vinden. Wel koop ik 2 zijden hemdjes van Calvin Klein, een spijkerbroek van Hilfiger en een prachtige Guess tas. De verkoopster doet er een zacht stoffen hoes omheen alvorens die in een tas mee wordt gegeven, wat een kostbaarheid, hahaha!
We zijn laat terug in ons huisje en we eten eerst bruschette en daarna pasta met etruskische saus en als laatste asperges met rauwe ham en ei en gebakken filetlapjes.

Donderdag 2 juni 2011
Vandaag is het bewolkt maar droog. Als we ’s morgens aan het ontbijt zitten horen we koeienbellen vlakbij. Het blijkt dat een boerenfamilie met een tiental koeien een verkorte route nemen naar hun weide vlak langs ons huisje. De koeien blijven staan en kijken naar ons maar worden door de boer aangespoord: vai, vai!

We gaan weer een stukje langs het meer fietsen. Van Marone naar Sarnico. Als we net op de fiets zitten begint het te spetteren. Gelukkig blijft het bij een klein buitje en wordt het al snel weer droog. Het lijk wel een Italiaanse feestdag, zo druk is het overal (overal markten en kermis). De kindervakantie in Italië is altijd 3 maanden (juni, juli en augustus) en deze is dus net begonnen. Misschien heeft het daar iets mee te maken. Het wegdek is erg slecht en door het drukke verkeer moeten we opletten. Door alle gaten in de weg krijg ik ook weer last van mijn rug en we besluiten na 20 km terug te gaan. Ik ben blij als we weer bij de auto zijn. We hebben totaal 40 km gefietst en dat is natuurlijk maar heel weinig maar toch was het heerlijk om even sportief bezig te zijn. Peter gaat ook nog onze berg op fietsen en ik ga met de auto alvast vooruit om een pastalunch klaar te maken.

Om 13.30 uur is hij boven met zijn fiets en eten we onze lunch. ’s Middags moet ik helaas weer plat want mijn rug weigert dienst na de fietstocht. ’s Avonds eten we weer een nieuw recept, nl. gestoofde bloemkool in tomatenknoflooksaus, aardappelen uit de oven en biefstukjes met gebakken champignons. Onze koffie drinken we op het balkon, het is nu nog lang licht en de zon schijnt nog volop.

Vrijdag 3 juni 2011
Vanmorgen is het bewolkt en af en toe schijnt de zon. We lummelen wat en lezen wat en drinken koffie. Ik bak een brood en Peter gaat om 11.30 weg op de fiets voor een rondje rond het meer. Ik werk mijn blog bij en maak een courgettefrittata klaar voor de lunch. Na een tijdje rij ik naar beneden en ontmoet ik mijn wielrenner op een strandje aan het meer. Het is 13.30 uur als we lunchen aan een picknicktafel in de schaduw. Peter maakt gebruik van de douches van het strandje om zichzelf op te frissen en de fietskleding te verruilen voor normale kleding. Hierna rijden we naar Iseo waar de winkels om 15.30 uur weer open gaan. Ik wil dolgraag naar mijn favoriete schoenenwinkel want ik heb nog steeds geen schoenen gekocht. Eigenlijk wil ik alles wel hebben uit deze winkel maar ga uiteindelijk met 1 paar platte schoenen en 1 paar schoenen met een klein hakje naar huis. We rijden verder langs het meer en zetten nog een villa met een mooie tuin op de foto.

Zaterdag 4 juni 2011
Vandaag pakken we de auto alvast in en rommelen wat in het huisje. ’s Middags begint het te regenen en het houdt pas ’s avonds weer op. Dan, geheel onverwacht, zien we een prachtige zonsondergang boven de bergen.
Zondag 5 juni 2011
Vandaag weer een rustig dagje. We maken ons kleine huisje schoon en eten vroeg want we gaan vannacht rijden en willen eerst nog een paar uur slapen.